Byta mobiloperatör

Att byta mobiloperatör är inte särskilt komplicerat i dagsläget. Faktum är att många mobiloperatörer varken har uppsägnings- eller bindningstid längre. Detta är såklart perfekt för dig som kanske snubblat över ett riktigt bra erbjudande på annat håll som du vill byta till.

Oavsett vad syftet för bytet är brukar det sällan vara några problem. Dessutom kan du oftast behålla ditt gamla nummer när du byter mobiloperatör vilket verkligen är en bonus. Nedan ska vi titta närmare på vad som gäller för dig som vill byta mobiloperatör och testa på något nytt.

Regler för uppsägningstid

Tidigare kunde man ha ganska långa uppsägningstider när det gällde mobilabonnemang. Efter att lagen om elektronisk kommunikation ändrades har mobiloperatörerna sedan den 1 maj 2014 inte kunnat kräva längre uppsägningstider än en månad. Denna lagändring gjorde att det nu var möjligt att byta operatör relativt snabbt efter att man sagt upp sitt abonnemang istället för att sitta med samma gamla abonnemang som man dessutom är missnöjd med under en längre tid.

Nu för tiden dyker det upp allt fler aktörer på operatörsmarknaden som erbjuder helt uppsägnings- och bindningsfria abonnemang till sina kunder, helt utan hållhakar. Med andra ord kan man byta abonnemang när som helst, vilket ger mobilanvändaren en enorm frihet. Bindnings- och uppsägningsfria abonnemang är definitivt något för dig som inte vill binda upp dig under en allt för lång tid.

Så tecknar du ett nytt abonnemang

  • Innan du avslutar ditt gamla abonnemang bör du ha hittat ett bättre alternativ som matchar dina behov bättre. Att inte ha något gällande abonnemang kan trots bli aningen krångligt.
  • Därefter säger du enkelt upp ditt abonnemang och får ett slutdatum. Beroende på om din gamla operatör hade uppsägningstid eller ej kan slutdatumet vara imorgon eller om en månad.
  • När du har gjort detta tecknar du enkelt ett nytt abonnemang på nätet och anger att du vill att det ska börja gälla när det andra abonnemanget upphör.
  • Klart! Svårare än så är det inte.

Detta gäller vid nummerflytt

Om du bestämmer dig för att lämna din nuvarande mobiloperatör och testa en ny operatör med bättre förmåner vill du förmodligen behålla ditt gamla nummer. Faktum är att din gamla operatör är skyldig att låta dig ta med ditt telefonnummer men din nya operatör är inte skyldig till att ta emot numret och låta dig använda det.

Dock är det sällan du blir nekad att få använda ditt gamla nummer eftersom mobiloperatörerna ständigt är på jakt efter nya kunder. I de allra flesta fall brukar du alltså få behålla ditt gamla nummer. När du ansöker om ett nytt abonnemang på operatörens hemsida fyller du bara i ditt nuvarande mobilnummer. Därefter brukar det ta några dagar innan flytten är genomförd.

Om din mobil är låst till en operatör

Efter att ditt abonnemang sagts upp är din operatör skyldig att låsa upp telefonen som köptes i samband med abonnemangstecknandet. Tidigare var det vanligt att du behövde betala en avgift för detta. Dock har många operatörer i samband med lagändringen 2014 slutat med operatörslåsta mobiltelefoner eftersom de nu för tiden måste låsa upp telefonen åt dig kostnadsfritt.